Bener senver munst onvase
01
6396

دیگ چدنی موتورخانه از جمله تجهیزات بسیار پرکاربرد در موتورخانه ساختمان است. این نوع دیگ باتوجه به اینکه به صورت پره پره با استفاده از قالب‌های بزرگ ساخته می‌شود، امکان نصب و اجرار را برای مجری آسان تر می‌کند. اما در مورد تعمیر و نگهداری دیگ چدنی باید موارد دیگر را نیز بررسی کرد

دیگ چدنی موتورخانه

دیگ چدنی از جمله تجهیزات است که از مدت های طولانی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دیگ با توجه به اینکه مقاومت بالایی دارد و ایمنی آن نیز بالاست از جمله اولین دیگ‌های مورد استفاده برای تولید آب داغ بوده است. اوایل این نوع دیگ‌ها در لوکوموتیوها نیز استقاده می شد. چدن از آلیاژهای فولاد است که اصطلاحا به آن فولاد خشکه نیز گفته می شود که ظرفیت فشار و دمایی بالایی را تحمل می کند اما در برابر ضربه مقاومت کمتری نسبت به فولاد سیاه یا فولاد ضرد زنگ از خود نشان می‌دهد. 

دیگ چدنی موتورخانه که توسط شرکت‌های شوفاژکار و ام آی تری تولید می‌شود از جمله پرکاربردترین دیگ‌ها هستند. این شرکت‌ها با استفاده از قالب‌های مختلف چدن را ریخته گری کرده و به شکل پره های دیگ موتورخانه در می‌آید.

 

نصب دیگ چدنی در موتورخانه

دیگ چدنی همانطور که گفته شد از پره هایی تشکیل شده است که با کنار هم قرار دادن این پره ها ظرفیت کلی دیگ به دست می‌آید. آب از طریق مجراهای ورودی به دیگه که در بالا و پایین آن قرار دارند در دیگ موتورخانه جریان یافته و با استفاده از گازهای احتراق با تماس غیر مستقیم داغ شده و در کلکتورها جریان می‌یابند تا گرمای جذب کرده را به آب مصرفی یا شوفاژها منتقل کنند.

 

تولید گرما در دیگ چدنی

دیگ چدنی با استفاده از مشعل که در پره جلوی دیگ نصب می‌گردد گرمای خود را تامین می‌کند. مشعل ها ممکن است با استفاده از گاز، گازوئیل یا مازوت کار کنند. در گذشته با استفاده از چوب نیز گرمای مورد نیاز برای دیگ تامین می‌شد. درحال حاضر هم شرکت شوفاژکار دیگهایی با استفاده از سوخت چوب را تولید می کند. اما کاربرد این نوع سوخت در دیگهای چدنی بسیار محدود و کم است.

 

فواید دیگ‌های چدنی

دیگ های چدنی فواید زیادی دارند. یکی از اصلی ترین ویژگی و برتری دیگ چدنی، این است که این دیگ ها به صورت پره پره تولید می شوند و نصب این دیگ ها را ساده کرده اند. همچنین این نوع ساختار دیگ نیازمند فضای کمتری در موتورخانه است. 

یکی دیگر از فواید دیگ چدنی این است که با کاهش یا افزایش پره‌های دیگ می‌توان ظرفیت دیگ را تغییر داد و از دست بالا گرفتن طراحی صرف نظر کرد.

در صورتی که دیگ بعد از مدت زمان طولانی نشتی داشته باشد و این نشتی خیلی عمیق نباشد می توان با تعویض پره سوراخ شده نشتی را برطرف کرد.

 

تعمیر و نگهداری دیگ چدنی

دیگ چدنی با توجه به اینکه در معرض آب و گازهای احتراق وجود دارد همیشه در معرض آسیب است و بعد از گذشت 15 الی 20 سال از بین می‌رود. اما میتوان با انجام چند کار ساده عمر دیگ را افزایش داد. در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم.

  1. استفاده از مشعل مناسب. در صورتی که از مشعلی با ظرفیتی بیش از ظرفیت دیگ خود استفاده می‌کنید، همین امر موجب می‌شود که دیگ در تنش حرارتی بیشتری بوده و فشار بیشتری نیز از طرف آب گرم شده به آن اعمال شود که در طولانی مدت عمر دیگ را کاهش می‌دهد.
  2. استفاده دیگ در دمای مناسب: اگر احساس می‌کنید که دیگ موتورخانه گرمای زیادی را تحمل می‌کند باید توجه داشته باشید که با کم کردن چند درجه سانتی گراد از دمای کاری دیگ می توانید عمر دیگ خود را افزایش دهید.
  3. جلوگیری از چکه کردن آب: در صورتی که دیگ در جایی قرار دارد که مرطوب است و آب بر روی آن می چکد، احتمالا دیگ شما خیلی زودتر از عمر واقعی خود سوراخ می‌شود.
  4. استفاده از کاور مناسب: بعضی از کاربران این نوع دیگ به دلیل صرفه جویی در خرید لوازم از کاور مناسب برای دیگ خود استفاده نمی کنند. این کار اشتباه است و باید توجه شود که با اسفتاده از کاور مناسب می توانید عمر دیگ خود را افزایش دهید و آن را از معرض هوا حفظ کنید.

با استفاده از همین چند نکته می توانید عمر دیگ خود را افزایش دهید. اما در صورتی که دیگ شما دچار آسیب جدی شده و نیازمند تعمیر باشد باید دیگ خود را تعویض کنید. در مورد تعمیر دیگ چدنی باید به موقع عمل کنید. اگر یک دیگ را در اوایل خرابی تعویض کنید به مراتب هزینه ای کمتر نسبت به زمانی دارد که اجازه دهید وضعیت دیگ فاجعه بار شود.

چگونه می توان خرابی دیگ چدنی را تشخیص داد؟؟

در صورتی که نشتی دیگ خیلی کم باشد، آب قبل از اینکه دیده شود بخار می‌شود لذا تشخیص آن باید از طریق سولفاته های تشکیل شده صورت گیرد. این سولفات ها به صورت رگه های سفید رنگ بر روی دیگ تشکیل می شوند.

در صورتی که نشتی دیگ عمیق باشد، جریان کم یا زیاد آب به راحتی قابل مشاهده است.

چگونگی تعمیر دیگ چدنی

همانطور که گفته شد به دلیل پره ای بودن دیگ چدنی تعمیر آن ساده تر است زیرا با تعویض یک پره نشتی بر طرف می گردد. در صورتی که پره‌های دیگ نشتی زیادی داشته باشد، نشان می دهد که پره های دیگر هم دچار پوسیدگی هستند ولی در ظاهر مشخص نیست. بهتر است در این موارد همه پره ها با هم تعویض گردند تا هزینه دوباره برای تعویض دیگر پره ها اعمال نگردد.

 

 

 

خدمات ما

علم مهندسی، زیبایی و تعهد، از جمله ویژگی‌های اعضای شرکت تیلار است که در قسمت‌های مختلف خدمات خود به مشتریان عزیز قابل مشاهده است.

 

قیمت ها

تمامی قیمت‌های خدمات و اجناس شرکت آذر فراز تیلار، با توجه به استانداردهای مهندسی، بهترین مصالح مورد استفاده و همچنین بر مبنای فهرست بهای مصوب خواهد بود.

 

تولیدات تیلار

شرکت تیلار، تولید کننده انواع مخازن موتورخانه، بویلرهای فولادی، کلکتورها، بوستر پمپ‌های آبرسانی و آتش نشانی است. در حال حاضر فروشگاه و کارخانه تیلار در دستور کار است.

 

گارانتی و تضمین

شرکت تیلار، با بیان ضوابط و شرایط به مشتریان عزیز، تضمین و گارانتی خدمات و محصولات خود را اعلام می‌کند و هم به صورت قلبی و هم تعهدی آماده ارایه خدمات پس از فروش است.

 

مشتریان شرکت تیلار

لوله کشی و تعمیر تاسیسات بانک مرکزی
تعمیر و اجرای سیستم برج خنک کننده و موتورخانه شرکت فورج البرز
تعمیر و اجرای سیستم موتورخانه سرمایشی شرکت قدس نیرو
عایق کاری حرارتی ساختمان بیمارستان ولیعصر و موتورخانه گرمایشی
اجرای انواع تصفیه خانه در سطح پارک های تهران
تعمیر و نگهداری موتورخانه های ادارات مالیات تهران
عایق کاری منابع موتورخانه شرکت ایران روتاتیو
اجرای موتورخانه باشگاه دانشگاه آزاد اقلید فارس

شبکه‌های اجتماعی

 گوگل پلاس   کانال تلگرام شرکت تیلار   فیس بوک

اینتساگرام شرکت تیلار   توییتر   ما را در آپارات دنبال کنید

حساب linked in شرکت

تماس با ما

  • iconتهران، شادآباد، بازار آهن، بلوک1،طبقه2،واحد 45
  • iconاین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدAFTilar[at]outlook.com
  • icon02166314461
  • iconشنبه تا چهارشنبه: 8صبح تا 6 عصر
    پنج شنبه ها: 8 صبح تا 2 عصر
Top